Nienasycony rynek powierzchni handlowych

Dziś jest: Sobota, 20 października 2018, Imieniny: Ireny, Jana
Słownik finansowy

Wybierz pierwszą literę hasła:

ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Sonda

Czy odczuwasz skutki kryzysu?

Tak

Nie

Nie mam zdania

Nieruchomości

2012-09-12

Nienasycony rynek powierzchni handlowych

Choć Polska zajmuje trzecie miejsce w Europie pod względem budowy centrów handlowych, to na naszym rynku wciąż brakuje tego typu placówek.

W pierwszej połowie 2012 roku w całej Europie otwarte zostało 51 nowych centrów handlowych o łącznej powierzchni 1,5 miliona mkw. Kolejne 3 miliony mkw. mają zostać ukończone w drugiej połowie roku. Jeśli plan zostanie zrealizowany, na naszym kontynencie przybędzie łącznie 4,4 mln mkw. powierzchni handlowej. To o jedną czwartą więcej niż w 2011 roku (3,6 mln mkw.), wynika z danych CBRE.

Na tle innych krajów wybija się Turcja, gdzie od początku roku oddano prawie 400 tys. mkw. powierzchni w nowych centrach handlowych. Stanowi to jedną trzecią powierzchni handlowych oddanych w Europie w pierwszej połowie tego roku. Kolejne miejsce zajmują Niemcy z 165 tys. mkw. powierzchni w ukończonych centrach handlowych. Na trzecim miejscu plasuje się Polska i Włochy, w których oddane zostało w tym czasie po 140  mkw. nowej powierzchni handlowej.

Tak dobrą pozycję zapewniły naszemu krajowi otwarcia 6 centrów handlowych: Alfa w Grudziądzu, Galerii Świdnickiej, Nova Park w Gorzowie Wielkopolskim, Sky Tower we Wrocławiu, Korona Kielce i Galerii Brwinów pod Warszawą.

18 centrów handlowych w budowie
Dziś w Polsce w budowie jest 18 nowych centrów handlowych, m.in. w Gliwicach (Europa Centralna), Rzeszowie (City Center), Poznaniu (Galeria MM). W Warszawie, w której notowany jest największy popyt ze strony najemców powstają w tej chwili tylko dwa nowe obiekty handlowe (Galeria Miejska Plac Unii i Factory Annopol), a w minionym roku nie zostało oddane żadne.

Według danych CBRE w stolicy jest obecnie łącznie 1,33 mln mkw. powierzchni w nowoczesnych centrach handlowych i taka podaż jest zdecydowanie za niska w porównaniu z zapotrzebowaniem na warszawskim rynku. Niewynajęta powierzchnia obejmuje zaledwie 1 proc. całej podaży dostępnej w mieście. Dlatego w czołowych stołecznych centrach, jak Złote Tarasy, Arkadia, czy Galeria Mokotów rosną czynsze za wynajem. Umowy z nowymi najemcami podpisywane są często w wyższych stawkach.

Wiele mniejszych placówek
Należy zwrócić uwagę, że centra zakupowe budowane są teraz nie tylko w dużych aglomeracjach. Większość obiektów handlowych w naszym kraju powstaje w mniejszych miejscowościach. Co więcej, inwestorzy dostrzegli lukę na rynku i rozpoczynają realizację niedużych centrów zakupowych w rozwijających się dzielnicach dużych aglomeracji. Rozwojowi tego segmentu rynku sprzyja fakt, że Polacy spędzają wiele godzin w pracy i chętnie korzystają z takich placówek usytuowanych blisko domu.

- Centra powstające w pobliżu osiedli mieszkaniowych pozwalają ich mieszkańcom uniknąć w środku tygodnia dojazdu do dużych hipermarketów, tłumaczą przedstawiciele Red Real Estate Development. Firma planuje budowę centrum handlowego o pow. 9 tys. mkw. na terenie Dębca w Poznaniu. Galeria Dębiec, której budowa rozpocznie się jeszcze w tym roku, będzie pierwszą nowoczesną placówką handlową w tym rejonie miasta i ma ułatwić jego mieszkańcom dokonywanie codziennych zakupów. Usytuowana będzie w pobliżu budowanego obecnie przy Lasku Dębieckim osiedla Red Park, w którym powstanie 600 mieszkań.

Stabilna sytuacja rynku powierzchni handlowych
O mocnej pozycji polskiego rynku powierzchni komercyjnych świadczy fakt, że już od dłuższego czasu interesują się nim zachodni inwestorzy. Zdaniem analityków z Colliers International, w najbliższym czasie Polska utrzyma status najważniejszego rynku regionu CEE i dominującego kraju pod względem wartości transakcji inwestycyjnych.

Pomimo selektywnego podejścia inwestorów do nabywania nieruchomości specjaliści spodziewają się, że łączna wartość transakcji w tym roku osiągnie porównywalny poziom jak w ubiegłym, czyli ok. 2,5 mld euro. O stabilnej sytuacji w segmencie powierzchni handlowych w Polsce świadczą stopy zwrotu, które w przypadku najlepszych centrów handlowych osiągają obecnie w Warszawie wartość ok. 6 – 7 proc., a w pozostałych miastach ok. 6 - 8,5 proc.

Autor: Red Real Estate Development
» Odpowiedz

Opinie i komentarze (0)

Szukaj w serwisie:

Najnowsze firmy w bazie

emivio Ubezpieczenia Agent...

Ubezpieczenia dla Ciebie, Twoich Bliskich i Twojego Biznesu Dom, Mieszkanie, Samochód,...

CAPITAL PARTNER

CAPITAL PARTNER to firma doradcza posiadająca wieloletnie doświadczenie w obsłudze...

Newsletter

Jeżeli chcesz być informowany o nowościach w serwisie 7finanse.pl, dodaj swój e-mail:

Partnerzy serwisu:
2009 © Copyright by 7finanse.pl portal finansowy. Wszelkie prawa zastrzeżone.